Friday, December 14, 2012

Tips menekel hati pelanggan kedai makan

Sebagai seorang yang selalu makan luar. Err makan makanan di luar. Banyak perangai dan tingkah-laku seorang pelayan kedai makan yang telah saya perhatikan. Sesetengah kedai, hidangannya memang finger-licking good tapi jadi tak berapa selera nak menjilat jari sangat sebab onar yang dibuat pelayannya. Plus, sebagai seorang yang quite emotional jugak maka hati saya cepat mengecil dan mengembang dengan tingkah-laku manusia. Oh sedeyhh

So should I kongsi sikit tips untuk mengambil hati pelanggan yang hati kembang kuncup macam I?

First. Smile. Yeah it's the simple and the most important rule that you should stick to. Just smile, though it's just a fake one, I won't notice that. I just want to be welcomed with your smile. So I wonder why it's so hard to put a smile on your face. Hati I dah kuncup kalau I masuk kedai dan pelayan nak lemparkan senyuman pun punya payah. Ok if you want to answer it's not your day that day so that's why you can't even give us smile, I macam x puas hati sangat with that excuse. You know I'm in bidang perkhidmatan too and I guess the ethic is we shouldn't masuk campurkan hal-hal peribadi dengan kerja. Kan? In fact bila you senyum, you will feel better. This is a true story. I pernah rasa down gila and one day I just jalan and just smile people yang I tak kenal pun and when they return the smile, somehow I can be happy sikit, it's like a cure la pulak. Lepastu balik bilik menangis je la dalam shower, tak payah nak tunjuk bebal sangat dekat orang.

Second. Bila ada pelanggan yang curious macam I ni nak tanya menu macam-macam kat korang. Contohnya, like asking you what is the most special food or drink here you just answer wholeheartedly please. Take off that annoyed face like rimas I've been asking you a lot of questions. Boleh tak you macam jawab elok-elok and suggest anything kan. Walaupun I selalu jugak buat perangai macam tanya macam-macam and in the end I tak order food yang you suggest tapi I memang suka nak tanya jugak la apa yang sedap dekat kedai tu. One more if customer tanya you is the food dekat kedai you sedap ke tak, my advise is just say it's good dengan muka penuh yakin. Hal ini akan menjadikan pelanggan rasa pilihannya tidak salah dan seterusnya akan promote kawan-kawan makan dekat situ pulak lain kali (kalau betul sedap la, wahahakss)

Third. Buat kerja betul-betul barulah hati lebih bahagia. Pelanggan pun sayang. I pun tak lokek mendoakan mereka yang melakukan urusan dengan I yang buat kerjanya sungguh-sungguh supaya Allah murahkan dan berkati rezeki kamu. Ada sekali seorang pelayan buat hati I kuncup sekali bila dia buat tak layan and dok syok main henpon gitu. I faham konsep kedai tu suruh kita tick sendiri order tapi apabila menu itu umpama dihempas ke meja I dan dia terus pergi meninggalkan I untuk bermain henponnya, maka I rasa macam tidak diperlukan di situ. Ewah. Haha. Jadi I segera angkat kaki dari kedai tersebut. 

Pokoknya untuk mengambil hati customer kembang kuncup macam I ni mudah saja kuncinya. You just smile, answer me politely and do your job well. That's all. 

Oh tips ini pun boleh dipraktikkan untuk menjadi penjual yang mahu menekel hati pelanggan macam I. One more, when you want to answer people, answer them politely. I mean it. Kalau budi bahasa pun dah hancusssssssss, kuncup hati ni nak terus berurusan. Sob Sob...

No comments: