Saturday, December 1, 2012

To be envious

My outside world
Aku naik hairan la dari mana la semut-semut ni mai. Tiba-tiba ja dia muncui dak melata atas papan kekunci komputer riba aku. Huih tak akan la hampa mai bersarang dalam tu. Tolong la cari tempat lain cik semut. Dah la pengecas komputer riba saya telah lolos dari pandangan. Parah, parah. La ni memang tak terasa keparahan dia. Esok nak pi kolej esok baru terasa. Dekat rumah bulehla saya nak menumpang pengecas ahli keluarga. Dekat sana, entah bagaimanalah nasib saya. Mungkin saya akan melarikan pengecas ini bersama saya... 

My inner thoughts are struggling to come out
Saya ada satu cerita ni. Dalam dua tahun lepas perkara ni berlaku. Automatik cerita ni akan bermain dalam fikiran saya bila mana saya secara tidak sengaja terasa macam somebody's life seems so coool and i wish i'm on his place! It's like he's living on my dream. 

I am very plain. I don't hv any extraordinary talent. So average. Low self-esteem. Lack of enthusiasm to try new things. Afraid of taking risk. Not very sociable. 

Jadi sebab kadang-kadang aku lihat hidup seseorang tu nampak macam so perfect. Aku harap macam best pulak kalau aku boleh jadi macam dia. Rasa macam bahagianya kalau dapat apa yang dia dapat. Seronoknya dia boleh buat benda tu. Eh pandainya dia fikir sampai macam tu. Wah bagusnya dia tahu macammana untuk bergaul dan menjalinkan hubungan yang baik dengan semua orang. 

Sebab aku terlalu leka memerhatikan orang sampai aku lupa akan apa yang diri aku mampu buat. Oh, aku jadi tersedar apabila...

Seorang pensyarah mengajukan soalan tentang 'envy' di hadapan kelas dan dia menujukan soalan itu erhadap seorang pelajarnya iatu seorang gadis pintar yang mempunyai wajah ayu beserta personaliti yang menyenangkan sesiapa sahaja yang berkesempatan mengenalinya. Pendek kata, ramai yang mencemburui kelebihan yang ada padanya. Adakalanya aku juga agak mencemburui dirinya. 

"So who do you envy in this class?"

.......and she answered, "Kayun...Hihi (laughing shily) Because she is .......

I lost my word because actually I'd been envying her.

 Jawapan gadis itu amat mengejutkan diriku. Setiap butir bicara yang keluar daripada mulutnya bagaikan membawa aku keawang-awangan. Mengapakah gadis ini memilih untuk mencemburui aku yang padaku tidak punya apa-apa kelebihan yang dapat dibanggakan. Perspektif kami nyata berbeza. Benda yang aku rasakan biasa memberikan impak luar biasa kepadanya. Perkara yang aku mampu lakukan pada matanya adalah sesuatu yang dia harap agar dia juga dapat laksanakan.  

Sejak itu aku mulai punya semangat baru dan setiap kali aku melihat orang lain dan terasa seperti aku tiada apa yang boleh dibanggakan, pasti wajah gadis ayu itu muncul sambil melemparkan senyumannya yang jujur. Butir bicaranya bagaikan terngiang-ngiang di cuping telingaku. 

There's someone who sees a quality in us that they like and they want to have that quality too. 

Gadis ayu itu mungkin tidak mengetahui bahawa kata-katanya telah memberi erti terhadap perspektif aku melihat dunia. Terima kasih gadis ayu!


Should the word envy be replaced w another word which is 'admire'? Now, It sounds better.

It shows that each of us has at least one quality that anyone else would like to have too. It makes us special and everything comes from God so don't forget to be grateful everyday.




2 comments:

ummul huda said...

i see you to kayun..hee x envy sangat la tp more on ghibtah..:)

Kayun said...

i see u huda. hihi. u r such a vibrant girl that we always love! <3