Monday, April 25, 2011

MENGELUH

Salam kawan2..smoga rhmat Allah sntiasa bsama ampa...

arini saya xtau nak tulis apa..tp dsebabkn bkn sng nk dpt peluang bukak blog nh (almaklumlah laptop pon pnjam kat orang) he2...so saya nak juga tulis kt cni...knapa???suka ati la nh blog saya he2..gurau ja..sblom msok ke isi pnting jom kita sma2 pnjat kesyukuran kt Allah sbb still bg pnjam nyawa kt kita..n x lupa jga kpd roomate yg dkasihi sbb bg pnjam laptop-special dedication to ain wardah hua2...(ada bakat sbg promoter x?)

ok2 stelah d perah2 otak nh (bkn mcm perah susu lmbu ye), saya tringat ilmu yg dpt dr klas BTQ (Basic Themes of Quran) td..simple ja tp mbawa mksud yg mdalam...ust shauqi al-kulimi (bleh add kat fb) ckp,,,mgeluh tu hukumnya makruh..hu2 msti rmay yg dah tau kan???tp saya bwu ja tau td,mklumlah saya nh insan faqir...

dan klau nak d kenang2 rsanya spnjg hdup sya nh mmg byk keluhan yg mnemani...tkotnya saya sbb ada saya dgaq klau byk buat bnda mkruh leh mbawa kpd haram...adoiii smoga Allah mngampuni dosa saya...

awat mngeluh nh makruh??bnyi cm simple ja tp slps mdgar 2 sebab yg solid dr ust td,mmg akal pon mcerna n mgatakan ya!!mmg ptut pon mgeluh tu hukumnya makruh..
1:seolah olah mnunjukkan yg kita nh seorg yg bkn pnyabar
2:seolah olah kita mnolak tkdir yg Allah ttapkn utk kita
amacam?stuju x mengeluh tu x bgus??bkn yg tbaik dr ladang he2...

okla..rsanya nh ja yg bleh saya kngsi stakat nh...saya hny smpaikan apa yg saya tahu..klau spa2 yg mmg dh tau tu x slh la klau d bgitau skali lgi,,kta nh kan mnusia biasa yg pny sikap pelupa kan2?tp klau spa2 yg bwu tau tu (mcm saya) he2..jomla kta brmuhasabah dri..try da bes to change ourselves he2..n bdoa byk2 moga dkuatkn iman yg lemah n hati yg slalu tgelincir...

Rasulullah bsabda: siapa yg mnyampaikn wlaupon satu ilmu,n org mgamalknnya maka dia akan beroleh pahala wlaupon sdh tiada...renung2kn n slamat bramal...
p/s:klau ada tdgar sya mngeluh tlong tgur ya...saya mnusia lmah prlukn skongan..salam

insan faqir

No comments: