Thursday, December 23, 2010

LA TAHZAN SAHABATKU

KENAPA AKU DIUJI???
"apakah mnusia mgira bhw mreka dbiarkan saja mgatakan: "kami tlh briman," sdgkan mreka tdk diuji? dan ssungguhnya Kami tlh mguji org2 yg trdahulu sblm mreka, maka ssungguhnya Allah mgetahui org2 yg bnar dan ssungguhnya Dia mgetahui org2 yg dusta..."
surah al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TDK DPT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN???
"Boleh jd kamu mbenci ssuatu pdahal ia amat baik bgimu, dan boleh jadi pula kamu myukai ssuatu pdahal ia amat bruk bgimu, Allah mgetahui sdg kamu tdk mgetahui..."
surah al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI???
"Allah tdk mbebani sseorg itu mlainkan ssuai dgn kesanggupannya"
surah al-Baqarah ayat 286

RASA KCEWA???
"Janganlh kmu brsikap lmah,dan jgn pula kamu brsedih hati, pdahal kmulah org2 yg pling tggi drjatnya,jika kmu org2 yg briman..."
surah al-Imran ayat 139

KPD SIAPA HRUS AKU MGADU???
"Dan mintalah prtolongan (kpd Allah) dgn jln sbar dan mgerjakan solat; dan ssungguhnya solat itu amtlah brat kcuali kpd org2 yg khusyuk"
surah al-Baqarah ayat 45

BGAIMANA HRUS AKU MGHADAPINYA???
'Whai org2 yg briman! Brsbarlah kmu (mghadapi sgala ksukaran dlm mngerjakan prkara2 yg brkebajikan) dan kuatknlah ksabaran kmu lbih drp ksabaran msuh,di mdan prjuangan,dan brsedialh (dgn kkuatan prtahann di daerah2 smpadan) srta brtqwalah kmu kpd Allah supya kmu brjaya (mncpai kmenangan)..."
surah Ali'Imran ayat 200

APA YG AKU DPT DRP SMUA INI???
"Ssungguhnya Allah tlh mbeli dr org2 mukmin, diri dan hrta mreka dgn mberikan syurga utk mreka..."
surah at-Taubah ayat 111

KPD SIAPA AKU BRHARAP???
"Ckuplah Allah bgiku,tdk ada Tuhan slain dr-Nya. Hanya kpd-Nya aku brtawakal..."
surah at-Taubah ayat 129

AKU TDK DPT BRTAHAN!!!
"...dan jgnlah kmu brputus asa dr rhmat Allah. ssungguhnya tiada brputus asa dr rhmat Allah mlainkan kaum yg kafir..."
surah Yusof ayat 87

No comments: